Szanowni Państwo, trwają prace nad nową stroną DCOPiH. Za wszelkie niedogodności z tym związane przepraszamy.
Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

napisz do nas

Related Posts

tel. 71 3689 601 fax 71 3689 219
Plac Ludwika Hirszfelda 12, 53-413 Wrocław
napisz do nas
Home  /  dostępność cyfrowa dla pracowników DCOPiH

Dostępność cyfrowa 2024

Dostępny PDF

Standard dostępności WCAG 2.2 obowiązuje zarówno w odniesieniu do serwisów internetowych, jak i plików PDF. Skany dokumentów zapisane w formacie .pdf, (mamy ich sporo na stronie) nie spełniają kryteriów dostępności i powinny być poprawione.

Co możemy wprowadzić już dziś?

Zapisując i udostępniając dokument w formacie PDF najlepiej równolegle udostępnić jego oryginalną, tekstową wersję, np. w formacie edytora MS Word (DOC/DOCX). W ten zapewnimy pełną dostępność do informacji dla wszystkich użytkowników. 

Gdzie sprawdzić czy dokument jest dostępny:

AcrobatPro:

https://helpx.adobe.com/pl/acrobat/using/create-verify-pdf-accessibility.html

Edytor MS Word: 

https://cewis.uw.edu.pl/podstawowe-wskazowki-dotyczace-tworzenia-dokumentow-dostepnych-dla-osob-niewidomych/6

 Instrukcja tworzenia dostępnych dokumentów w programie Microsoft Word
  1. Używaj czcionki o minimalnym rozmiarze 11 pt.
  2. Używaj czcionek bezszeryfowych: Arial, Helvetica, Calibri, Sans serif etc. Nie używaj czcionek szeryfowych do głównego tekstu, np. Times New Roman.
  3. Zapewnij widoczne światło pomiędzy akapitami / paragrafami tekstu.
  4. Nie używaj pustych akapitów / paragrafów (pustych linii SHIFT + ENTER) w celu zapewnienia odstępów pionowych. Zapewnij je poprzez funkcję Ustawienia akapitu we wstążce Narzędzia główne w zestawie opcji Odstępy (Przed i Po).
  5. Zapewnij odpowiednią interlinię. Może być to opcja domyślna po utworzeniu nowego dokumentu. Zaleca się ustawienie Interlinii jako Wielokrotne o wartości 1,13.
  6. Puste paragrafy możesz podejrzeć włączając narzędzie Pokaż wszystko dostępne we wstążce Narzędzia główne.
  7. Nie używaj kursywy dla całych akapitów / paragrafów.
  8. Nie używaj podkreśleń w celu wyróżnienia treści. Najlepiej zastosuj pogrubienie lub zmień rozmiar tekstu.

Instrukcja do pobrania:

Wersja .PDF

Wersja tekstowa .DOCX

Materiały wizualne – zdjęcia/ grafiki

Aby zapewnić dostępność zdjęć publikowanych na stronie internetowej, proszę o stworzenie opisu alternatywnego dla każdego przesłanego zdjęcia. Jest to niezbędne, aby osoby korzystające z czytników ekranu (niewidome i słabowidzące) mogły dowiedzieć się, co znajduje się na zdjęciach. 

Zasady:
  • Opis ten w 5–15 słowach musi informować, co widać na zdjęciu lub jaki przekazuje komunikat,
  • Tekst powinien być precyzyjny, spójny i zwięzły,
  • Podczas opisywania grafik nie należy używać takich zwrotów, jak: Na tym zdjęciu znajduje się . . . . Powinno się od razu napisać, co jest na zdjęciu,
  • Jeśli na grafice znajduje się jakiś tekst – należy uwzględnić go w opisie alternatywnym.
Przykłady:

https://zpe.gov.pl/a/dostepnosc-grafiki—teksty-alternatywne/D11kvBpPl

​​https://www.gov.pl/web/premier

 

Uwaga! Opisy nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Można je zobaczyć  klikając prawym przyciskiem myszy na zdjęciu i wybierając opcję „zbadaj element”. Zobaczysz wówczas kod HTML tej j strony. Informacja w atrybucie to właśnie opis alternatywny zdjęcia.

 

Instrukcja do pobrania:

Wytyczne – materiały wizualne -wersja .pdf

Wytyczne – materiały wizualne – wersja .docx

Harmonogram prac

I KWARTAŁ  – ROZPOZNANIE 

a.) Wyłonienie zespołu koordynującego pracę nad wdrożeniem standardów WCAG 2.2  (Web Content Accessibility Guidelines) – cel: uzyskanie poziomu zaleconego AA

b.) Przeprowadzenie badania dostępności strony internetowej https://dcopih.pl/

c.) Stworzenie planu uwzględniającego: cele, planowane działania i ich rezultaty, budżet oraz harmonogram prac.

II KWARTAŁSTWORZENIE NOWYCH STANDARDÓW

a.) Zaprojektowanie oraz wdrożenie jednego standardu dostępności wszystkich dokumentów oraz materiałów wizualnych  publikowanych na stronach internetowych oraz w aplikacji mobilnej.

Implementacja istniejących dobrych praktyk internetowych  z zakresu: używania prostego, przyjaznego języka, wyjaśnienie skrótów przy pierwszym użyciu, odpowiednie formatowanie tekstu (unikanie automatycznego dzielenia wyrazów, rezygnacja z automatycznego dzielenia obrazów, zapewnieniu odpowiednich odstępów między treściami))

b.) Wprowadzenie transkrypcji dla materiałów wideo, opisanie zawartości materiałów graficznych (alt).

c.) Wprowadzenie różnych form kontaktu z DCOPiH (głosowe, pisemne, w formie komunikacji wideo oraz wdrożenie dodatkowych rozwiązań tj. wideorozmowa z udziałem tłumacza języka migowego)

d.) Zapewnienie formularza (w formacie html) umożliwiającego zgłaszania problemów z dostępnością cyfrową na nowo powstałej podstronie POMOC

 

III KWARTAŁ  –WPROWADZENIE ZMIAN

Poprawa archiwalnych  materiałów tekstowych i wizualnych opublikowanych  na stronie internetowej oraz w aplikacji mobilnej po  23/09/2020 Stopniowe testowanie oraz wprowadzanie wszystkich zalecanych kryteriów.

 

IV KWARTAŁ AUDYT KOŃCOWY

a.) Audytowany test dostępności cyfrowej przeprowadzony przez ekspertów oraz użytkowników.

b.) Wprowadzenie zmian oraz rozwiązań niezbędnych do uzyskania certyfikatu strony dostępnej cyfrowo.